Google Marketing Live is het jaarlijkse evenement waar Google de nieuwste productinnovaties op het gebied van advertenties laat zien. Dit jaar vond het evenement plaats op 23 mei 2023 en Fastware was er virtueel bij om de laatste onlinemarketingtrends te spotten. In deze blog zetten we de belangrijkste aankondigingen en inzichten op een rijtje die relevant zijn voor marketeers en ondernemers.
Vermenigvuldig je resultaten met Search en Performance Max campagnes
Één van de grootste thema’s van Google Marketing Live 2023 was hoe kunstmatige intelligentie (AI) kan helpen om je marketingresultaten te vermenigvuldigen en je winstgevendheid te vergroten. Google introduceerde twee nieuwe functies die gebruikmaken van generatieve AI om je campagnes te verbeteren en je creativiteit te vergroten: ”Campaign Studio” en ”Creative Studio”.
Campaign Studio is een nieuwe functie voor Search campagnes die je helpt om de juiste bouwstenen te kiezen voor je campagne, zoals doelgroepen, zoekwoorden, biedstrategieën en advertentie-extensies. Met Campaign Studio kun je verschillende scenario’s testen en vergelijken om te zien welke combinatie van bouwstenen het beste werkt voor je doelstellingen. Campaign Studio maakt gebruik van generatieve AI om je suggesties te geven voor nieuwe zoekwoorden, biedingen en extensies die je kunt toevoegen aan je campagne om je prestaties te verbeteren.
Creative Studio is een nieuwe functie voor Performance Max campagnes die je helpt om meer variatie en relevantie toe te voegen aan je creatieve assets, zoals afbeeldingen, video’s, teksten en logo’s. Met Creative Studio kun je gebruikmaken van generatieve AI om nieuwe scènes te creëren voor je producten, die automatisch worden aangepast aan de context en het formaat van elke plaatsing. Creative Studio helpt je ook om de beste combinatie van assets te vinden voor elke doelgroep en elk doel met behulp van AI-gestuurde optimalisatie.
Het resultaat is als volgt:
Met deze nieuwe functies kun je dus meer uit je Search en Performance Max campagnes halen door gebruik te maken van de kracht van generatieve AI.
Verhoog je verkoop met innovaties speciaal voor retailers
Een ander belangrijk thema van Google Marketing Live 2023 was hoe Google retailers kan helpen om hun verkoop te verhogen in de veranderende economie. Google kondigde een aantal nieuwe innovaties aan die speciaal ontworpen zijn voor retailers, waaronder nieuwe omnichannel- en winkelgerichte functies voor Performance Max, en nieuwe manieren om de productwinstgevendheid te meten.
Performance Max is een nieuw type campagne dat in 2022 werd gelanceerd en dat je in staat stelt om al je advertentiedoelen te bereiken met één campagne die alle beschikbare plaatsingen op Google gebruikt, zoals Search, YouTube, Gmail, Discover en Display. Voor retailers introduceerde Google twee nieuwe functies voor Performance Max: ”Store Sales Direct” en ”Local Inventory Ads”.
Store Sales Direct is een nieuwe functie die je in staat stelt om de offline impact van je online advertenties te meten. Met Store Sales Direct kun je de verkoop in je fysieke winkels toeschrijven aan je Performance Max campagnes, zonder dat je extra integraties of tags nodig hebt. Zo kun je beter begrijpen hoe je online advertenties bijdragen aan je omnichannelstrategie en hoe je je budget kunt optimaliseren voor de beste resultaten.
Local Inventory Ads is een nieuwe functie die je in staat stelt om je lokale voorraad te promoten bij potentiële klanten die in de buurt van je winkels zoeken. Met Local Inventory Ads kun je je producten laten zien met informatie over de prijs, beschikbaarheid en afstand tot de winkel. Zo kun je meer winkelbezoekers en verkopen genereren door je online en offline aanwezigheid te verbinden.
Om deze nieuwe functies te kunnen gebruiken, moet je je productgegevens uploaden naar het nieuwe ”Merchant Center Next”, dat ook werd aangekondigd op Google Marketing Live 2023. Merchant Center Next is een vernieuwde versie van het platform waar je je productgegevens kunt beheren en optimaliseren voor Google Ads. Met Merchant Center Next kun je gebruikmaken van ”Product Studio”, een nieuwe functie die je helpt om je producten aantrekkelijker te maken met behulp van generatieve AI. Met Product Studio kun je nieuwe scènes creëren voor je producten, die automatisch worden aangepast aan de context en het formaat van elke plaatsing. Zo kun je meer opvallen en meer klanten aantrekken met je productadvertenties.
Hieronder het resultaat wat uit de opdracht kwam die is ingegeven in product studio:
Met deze nieuwe innovaties kun je dus meer verkoop genereren met je Performance Max campagnes door gebruik te maken van de kracht van generatieve AI en de mogelijkheden van omnichannel- en winkelgerichte marketing.
Verbeter je YouTube-campagnes door je creatieve assets uit te breiden en je resultaten te optimaliseren met Google AI
Een laatste thema dat we willen benadrukken van Google Marketing Live 2023 is hoe Google marketeers kan helpen om hun YouTube-campagnes te verbeteren door hun creatieve assets uit te breiden en hun resultaten te optimaliseren met Google AI. YouTube is een van de meest populaire en effectieve platforms voor videomarketing, maar het kan ook een uitdaging zijn om de juiste creatieve assets te maken en te optimaliseren voor elke doelgroep en elk doel. Google kondigde een aantal nieuwe functies aan die marketeers kunnen helpen om deze uitdaging aan te gaan, waaronder ”Video Builder” en ”Video Reach Campaigns”.
Video Builder is een nieuwe functie die je helpt om snel en eenvoudig videoadvertenties te maken met behulp van bestaande assets, zoals afbeeldingen, logo’s en teksten. Met Video Builder kun je gebruikmaken van generatieve AI om verschillende versies van je videoadvertenties te creëren, die automatisch worden aangepast aan de context en het formaat van elke plaatsing. Zo kun je meer variatie en relevantie toevoegen aan je creatieve assets zonder dat je veel tijd of geld hoeft te besteden aan videoproductie.
Video view Campaigns is een nieuwe functie die je helpt om het bereik en de impact van je videoadvertenties te vergroten met behulp van Google AI. Met Video view campaigns kun je één campagne maken die al je videodoelen kan bereiken, zoals naamsbekendheid, overweging en conversie, door gebruik te maken van alle beschikbare plaatsingen op YouTube, zoals skippable in-stream ads, bumper ads, non-skippable in-stream ads en outstream ads. Video view Campaigns maakt gebruik van Google AI om automatisch de beste combinatie van plaatsingen, biedingen en budgetten te vinden voor elke doelgroep en elk doel. Zo kun je meer resultaten behalen met minder complexiteit en minder verspilling.
Met deze nieuwe functies kun je dus meer uit je YouTube-campagnes halen door gebruik te maken van de kracht van generatieve AI en de mogelijkheden van Google AI.
Tot slot
Google Marketing Live 2023 was een inspirerend evenement vol met nieuwe productinnovaties op het gebied van advertenties. De rode draad was hoe kunstmatige intelligentie kan helpen om de marketingresultaten en de winstgevendheid te verbeteren voor marketeers en ondernemers in de veranderende economie. We hebben gezien hoe generatieve AI kan helpen om de campagnes te verbeteren en de creativiteit te vergroten voor Search, Performance Max en YouTube. We hebben ook gezien hoe Google retailers kan helpen om hun verkoop te verhogen met nieuwe omnichannel- en winkelgerichte functies voor Performance Max, en nieuwe manieren om de productwinstgevendheid te meten. Tot slot hebben we gezien hoe Google AI kan helpen om het bereik en de impact van de videoadvertenties te vergroten met Video View Campaigns.
Graag zelf nog een kijkje nemen? check hieronder de top takeaways van Google Marketing Live 2023
AI in jouw advertenties verwerken?
We hopen dat je deze blog nuttig en interessant vond en je weer helemaal op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in Google Ads. Wil je jouw advertenties naar een hoger niveau tillen door het gebruik van AI? Wij geven je advies of voeren het graag voor je uit. Of het nu gaat om een nieuwe of bestaand campagne. Onze online marketeer Rens zal ervoor zorgen dat jouw campagnes altijd up to date zijn en gebruik maken van de laatst beschikbare technieken, zodat je altijd de concurrentie aan kunt gaan en je omzet kunt laten groeien:
team@fastware.nl of 0164 23 02 10